Sunday, August 3, 2008

كفاية بقى يا بابا



انا والله فكرت كتير اوى وكنت دايما بسال نفسى انت ليه بتعمل فيه انا واخواتى كده , قعدت سنين طويلة اسال وابحث واحاول افسر انت ليه بعت ابوتك بالسهولة دى ؟ قلت لنفسى وقالتلى ؟

معلش ضغوط وهموم وديون وبيت للغريب مرهون
واحنا مالنا مهو السبب فى الديون ده وهو اللى غرقنا فيها
اصله مش واخد باله مسئولياته كبيرة وكتيرة ومحدش حاسس بيه
مش اد المسئولية يسيبها لغيره ده مش ورث ده بيت وحرث
مهو مش بيدير البيت لوحده فى اكبر منه بينهبوه واصغر منه بيستغلوه
وهو ليه يسمح للى اكبر منه بنهبنا ويسيب اللى اصغر منه يسرق حقنا
بس مهما كان فاسد - انانى - حرامى - جبان برده طاعة ولى الامر لازمة وده امر ربنا
حتى لو كان ولى الامر فاسد او مش مننا حتى لو كان بيامرنا باللى يغضب ربنا

انا مش هعاتبك كتير انا بس عايزاك تشوف انت عملت ايه فينا وكمان فى امنا

اخوية الكبير مات
مات موتة ربنا
بس هو مات من القهر والظلم والاستبداد مات فى سبيل حرية المفروض انها من حقنا

اخوية التانى ضاع
ضاع وسط الهنا
لأ وسط الاغانى والفتن والتفاهات وجامع اتهد وكباريه اتبنى

واختى باعت جسمها
وانا مالى ده ملكها
اه ملكها بس ده عرضنا وشرف راح يوم مشديت بايدك حجابها اللى كان سترنا كلنا

واخوية الصغير ادفن
هو اللى باع مش انا
مهو باع عشان رغيف العيش (اللى حتى هو انعدم) باع اعضاؤه واشترى بيهم الكفن

ومش هكلمك عن اللى هج وساب البلد ولا اللى لحد دلوقتى فى المعتقل ولا اللى حلم وحلمه اتدبح
وتقولى بتنا هيتقدم بينا والخير هيملاه ويكفينا

وهو فين البيت مخلاص اتردم
وبقى ذكرى كلها جرح والم
ودموع ام مليانة حسرة وندم
ام كانت دايما حاضنة العلم
وقعت وسط ولادها واتصفى الدم
صرخ التاريخ لحظتها سقط العلم

كفاية بقى يا بابا

12 comments:

مـحـمـد مـفـيـد said...

28 سنه بتقول كفايه بقي
ولكن لا حياه لمن تنادي

بذرة امل said...

اولا : احب اشكرك على مدونتك
بجد بتحمل معانى كثيرة
ثانيا : بالنسبة للموضوع
مؤلم للغاية
مش عارفة ارد عليه اقول ايه

khobayb said...

"حتى إذ أخذه ..


لم يفلته " !!

آلاء محى said...

كفاااااااااية يابابا بقى


امتى هتبطل بقى


ربنا يسامحك


تدوينة رائعة وفى الجووون

انسااااااااانة....غريبة said...

محمد مفيد

هانت فات الكتير مبقاش الا الاكتر منه
ربنا قادر على كل شىء




بذرة الامل


اولا : احب اقولك العفو على شكرك بجد شكرا اوى ليكى
ثانيا: اسفة لان الموضوع مؤلم بس ده حقيقة بابايه

كفاية اللى قولتيه المفروض هو يحس بقى

انسااااااااانة....غريبة said...

خبيب

مش فاهمة اوى بس عامة شكرا لتعليقك



ألاء

اولا انا بعز اسمك جدا وبحبه جدا ومش هقولك السر ههههه

ثانيا صرختك صوتها وصله بس هو مفيش فيه فايده انا عارفة

بجد ربنا يعامله بحكمته وعدله مش يعامله بكرمه

ربنا يخليكى .المهم الشبكة بتاعت الجون متكونش مفتوحة

شكرا لتعليقك جدا



جزاكوا الله خير

bastokka طهقانة said...

نص في منتهي الصدق و الجمال


اوروفوار

Ahmed said...

اولا : السلام عليكم
مش هقول اي حاجه عند مدونتك لانها صعب تتوصف من روعتها, انا بتكلم جدا
لدرجه اني نسيت وكنت هعلق باسمي الحقيقي وده فعلا اقل مما يجب ان اقوله

ادهشتني المقدمه ثم اعجبتني الكنايه
بس ياتري هو السبب ولا احنا كمان كنا معاه واحنا اللي دفعناه وسبناه لحدما بقي ما بقي
ولا عشان قله ايمانا رحنا كمان سرقنا ونهبنا
بس ارجع اقول هو ما لوش ذنب ده ذنبنا احنا باستهترنا وعدم مبالتنا والكلمه اللي علي لسنا احنا ما لنا طول ما هو بعيد عن بتنا احنا مالنا مش هو ده اللي حاصل

وارجع اقول هو سبب معنا ويمكن يكون اولنا
علي راي الحكمه اللي بتقول
جيش من الوعول يقوده اسد خير من جيش من الاسود يقوده وعل

ويتري ويارت حد يجوبني احنا اسود ولا وعول

سبحانك اللهم وبحمدك, اشهدوا ان لا اله الا انت , استغفرك واتوب اليك

انسااااااااانة....غريبة said...

بسكوتة طهقانة

ليه بس الاسم ده احنا ناقصين هههه مش كفاية اللى احنا فيه , متشكرة جدا على تعليقك المختصر المفيد

وانتى من اهله هههه

انسااااااااانة....غريبة said...

Hollow

اولا : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

متشكرة جدااااااااااااااااا بجد ........ مش عارفة اقولكوا ايه يا رب اكون عند حسن ظنكوا

الحمد لله انها عجبتك

ممكن كلامك يكون صح بس برده اذا كان رب البيت للدف ضاربا فشيمة اهل بيته الرقص او حاجة زى كده , وبعدين مهو اللى بيكلم وبيواجه و بيعترض بابانا بيعمل فى ايه مهو بيوديه باريس ولا ايه ؟ انت عارف اكبر دليل على انه السبب الرئيسى فى اللى احنا فيه وانه نجح فى انه يزرع جوانا الخوف والجبن السلبية كلمة بابا اللى انا كاتباها وطبعا لاننا فى بيت ديمقراطى

فعلا سبب معنا واكيد اولنا بس ارجع انا واقول نعام عليه فى الحروب نعام برده عمرى مشفته اسد

احنا وعود الحرفين الاوليين من وعول والاخرنيين من اسود يبقوا وعود وعود بتجبنا ووعود بتودينا ووعود بتثبنا ووعود بتضيعنا ووعود كل كلامه وعود وكل اللى احنا بنسمعه وعود انت عارف احنا ايه احنا

تصدق انا معرفش احنا ايه سعات بحس اننا مظرومين وغلابة وسعات بحس اننا اغبية ونستاهل ضرب الجزمة لاننا سلبيين بس ارجع واقول هو اللى خلانا كده

امين يا رب العالمين

Fahd said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندي كذا نقطة هقولهم كده من غير ترتيب

اولا انتي مش انسانه غريبة
لسبب بسيط ان كل واحد فينا غريب بشكل او باخر
وهيفضل غريب لحد ما تعرفي السبب
واذا عرف السبب بطل العجب

التدوين مش ادب اقصد مش لازم تكون اديب وكاتب علشان تبقي مدون

لكن بقي لما تبقي مدون وكاتب واديب فده شيء رائع وممتع

رمزيتك حلوة
انا كنت بحب الرمزية جدا وبكتب بيها دايما
بس حسيت انها متنفعش الان

خلاص لاالظروف ولا الاخداث تسمح بالرمزية فلتعلن عالية مدوية وصارخة بكل الالم الذي نعيشة

مدونتك رشيقة اقصد انها تتحايل عليك حتي تدخلها ولا تفيق الا مع اخر سطر

لا وايه تجد نفسك مرغما علي التعليق

مش عارف بدات اصدق انها غريبة فعلا

جزاكم الله خيرا

حلوة قوي الكلمه عن الحرية

وعن مفهموم العبودية اللي هو المعني الحقيقي للحرية

كلامك عن نفسك كتير ومش مرتب ومش منسق ودي اجمل حاجه فيه
لانها تتحدث عن انسان
وليس عن مرجع

تحياتي واعتقد انها لن تكون الزيارة الاخيرة

انسااااااااانة....غريبة said...

fahd

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اتفضل

متشكرة اوى بس غريب مش صفة وحشة , انا اقصد اقتداء بقول الرسول عليه الصلاة والسلا ( عش فى الدنيا وكانك غريب)

فعلا كلامك صح بس هو مين ده اللى اديب ومفكر وكاتب.... انا ربنا يخليك يا رب شكرا بس ده كتير اوى مش تواضع بس الواحد موصلش للدرجه دى

احم احم

ده كله فى مدونتى ؟؟ انا اللى مش عارفة اقول ايه .. شكرا
جزانا واياكم

شكرا لان المقدمة عجبتك

وكلامى عن نفسى كتير لانى مغرورة ههههه مش مرتب لانى مهملة .. بهزر

شكراااا جدا على التعليق الطويييييييل ده اقصد الجميل ده

هيكون شرف ليا ان ده متكونش اخر زيارة