Tuesday, January 22, 2008

غزة تستغيث ..... فأين التلبية


انا عايزة حد يرد عليه , الكهرباء انقطعت عن البلد فاهمين يعنى ايه تخيل انت ان النور انقطع فى بيتك ساعة واحدة , طيب تخيل بقى الشارع بتاعك كله كده , طيب تخيل بقى بلد كلها مقطوع عنها الكهرباء ومش يوم واحد , ولا حد عارف ينتقل من مكان لمكان ولا حد عارف يتعالج فى المستشفيات ولا عارفين يعملوا العيش حتى اللى ياكلوه يعنى مش عارفين يعيشوا افهموا بقى , يعالم فى بلد عربى مسلم بتموت , يعالم بلد عربى مسلم اهلها بلا طعام بلا علاج بلا حيااااااااااااة , فين جمعيات حقوق الانسان فين القوانين والمبادىء فين...... فين الانسانية

غزة تستغيث


انا بموت يا ناس , انا بموت يا عرب , انا بموت يا مسلمين , انا بموت يا شعوب , انا بموت يا بنى ادمين , انا ولادى بيموتوا فى مستشفياتى , انا لا عارفة ااكلهم ولا عارفة اعالجهم ولا عارفة احافظ عليهم , انا افرانى قفلت ومستشفياتى اتحولت مجازر وشوارعى بقيت ضَلمة وبيوتى بقيت مجاعات , انا فى كارثة , انا بنهار اغيثونىىىىىىىىىىىىى

العرب يستندلون كعادتهم

غزة تستغيث ونحن نرحب بالرئيس الامريكى فى بلادنا , غزة تستغيث ونحن نرقص مع الرئيس الامريكى فى بلادنا , غزة تستغيث ونحن لازلنا نفكر فى عمل حوارات ومؤتمرات وجلسات لمناقشة الموضَوع , غزة تستغيث ونحن نفكر اين نحتفل باعياد الميلاد واين نقيم المهرجانات , غزة تستغيث ونحن نبحث عن اغانى اليسا وافلام الجراة (المسمى الاخر للمسخرة) , غزة تستغيث ونحن جالسين على الانترنت نتصفح ما هو موجود لنقول فى النهاية (يااااااه تصدقوا غزة حالتها سيئُة اوى) , بس لازم نفوق بقى لازم نسال نفسنا وماذا بعد , لازم نعمل حاجة كفاية سلبية بقى

كفاية خوف وسكوت وذل ومهانة
قبل الاوان ميفوت يا امة غرقانة

تساوى ايه الحياة لما تضَيع الكرامة

وايه هنستناه بعد ألوف اليتامى
يا أمه دار الزمن وصبحتى منغير تمن
ولسه شايلة الكفن مستنيه النهاية
شعب غزة بيموت منغير دوا ولا قوت
والرد منا سكوت غزة هى البداية
كفاية ذل وعار يا امة المختار
زمن الدموع انتهى لبى ندى الاحرار
لو حتى منغير قوت هنادى باعلى صوت
نصرخ بكل ما فينا غزة مهيش هتموت

انا مش هوجه كلامى للرؤساء بتوعنا اللى كفاهم اثما انهم ضَيعوا من يعولوا لانهم اكيد مش هيسمعونى (صم بكم عمى فهم لا يعقلون) ...حسبى الله ونعم الوكيل

انا هخاطب نفسى ... هخاطبكوا انتوا
يجماعة انا عارفة ان مش بايدينا حاجة بس نعمل اللى نقدر عليه , نبطل تفاهة شوية , نخلى عندنا رسالة (لا يغير الله قوما حتى يغيروا ما بأنفسهم), لازم نفوق بقى لاننا علينا الدور
وبالنسبة لغزة ندعيلها كتير واحنا بنصلى وخاصة فى قيام الليل , نعينها معنويا ونحسسها اننا معاهم وحاسين بيهم من خلال الانترنت او الصحف او برامج التلفزيون , نقاطع , نخصص يوم معين نصومه وندعيلهم فيه , نشارك فى اى حاجة بتعبر عن اعترا ضَنا على اللى بيحصل ونصرخ باعلى صوت فى كل مكان ونقول كفاااااااااااية واعرفوا :

اذا الشعب يوما اراد الحياة فلابد للقدر أن يستجب

اللهم ارنا من قدرتك وعظيم سلطانك ما يدمر اليهود ويسحقهم
اللهم انى اسالك باسمك الاعظم الذى اذا دعيت به اجبت ان تفك الحصار عن غزة يا رب

25 comments:

عــلاء ســالـــم said...

السلام عليكم

أحب أحييكي على البوست القوي دا
فعلاً الموضوع تعدى كل الحدود وبجد معدتش عارف إيه ممكن يحصلنا أكتر من كده ؟
الحمد لله صحيت النهارده على خبر حلو وهو عبور آلاف الفلسطينيين من غزه إلى مصر
ربنا ينصرهم ويلهمهم القوة والصبر

هانى نظير عزيز said...

مصر تستغيث...
15 مليون مواطن تحت خط الفقر
انحدار فى مستوى التعليم
فتن طائفية
لا وجود لحقوق الانسان

فهل من مجيب

No Fear said...

السلام عليكم
الخلاصة أنت قلتيها
إن الله لا يغير ما بقوما حتي يغيروا ما بأنفسهم
الدعاء مهم بس لا يعقل أن ندعوا بدون أن نعمل

انسااااااااانة....غريبة said...

alaa salim

وعليكم السلام ورحمة الله

قعلا ده خير فرحنا كلنا بس المشكلة وماذا بعد ؟؟

ربنا ينصرهم ويصبرهم .... امين

انسااااااااانة....غريبة said...

هانى نظير عزيز

اظاهر ان العالم العربى كله بيستغيث ومامن مجيب ..... ما علينا


no fear

وعليكم السلم ورحمة الله
وانا اؤيدك جدا فى الراى ده


وجزاكم الله خير

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

حسبنا الله ونعم الوكيل

ربنا يهدينا جميعا لما يحب ويرضى ويعيننا على تغيير أنفسنا للأحسن
ويرزقنا نعمة الدعاء لأخواننا المستضعفين في كل بقاع الأرض
ويبعد عنا فتن الدنيا والآخرة

FadFadA said...

أكيد ك واحد مننا له دور و حلو صغير
فمهم قوي ان كل واحد مننا يشوف عمل الدور بتاعه و لا لأ
و هو ده اللي ربنا هيسألنا عنه

محمد

No Fear said...

السلام عليكم
أنا لفيت علي كم بوست عندك كده معرفتش أعلق في أي واحد منهم قلت أعلق هنا
سعيد بالتعرف عليكي بجد

انسااااااااانة....غريبة said...

الام وامال

امين يا رب العاملين وجزاكم الله خير على الدعوات ده


fadfada

صح اتفق معاك ووجعتنى اوى كلمة اللى ربنا هيسالنا عنه

انسااااااااانة....غريبة said...

No Fear

متشكة جدا واسفة لو تعبتكوا فى اللف وانا اسعد طبعا

أنسانة-شوية وشوية said...

عندك حق بلاش تفاهة بقي ولازم الكل يتغير منظمة الامم المتحدة وصفت حادث الحدود ان فعل يائس من شعوب يائسة ممكن نستنى ايه اكثر من كده ربنا يصبرهم ويقويهم ويساعد كل الي له دور انه يقوم بدوره
جزاك الله خيرا

Ahmed said...
This comment has been removed by the author.
Ahmed said...

السلام عليكم
دائما لهذه المدونه (صاحبتها) طابع يميزها وفكر قل وندر في وقتنا الحالي
زادك الله واضاء بصيرتك وارشدكي ااالي الي الصالح من العمل
*************
في الوقت اللي بقرأ فيه البوست
ترتفع الاهات ايوه الاهات ليست اهاتي بل اهات اكتر من 35 مليون شخص
نعم 35 مليون شخص
ليست علي غزه ولا علي القدس ولا علي الحرب ضد المسلمين ولكن علي الكره
اللي هي في الاصل لعبه هويه مجرد تسليه انا لا انكر علي من يشجع الكره ولا مصر بل اذا كنتم تريدون العلي فاعلوا كلمه الحق الا تستحق اسرائيل ان نقف لها اما ما تفعله الا نستطيع ان ترتفع اهاتنا علي ذهب من كرمتنا اما اننا اصبحنا ولا بلاش

افيقوا,افيقوا قبل ان ياتي يوم لا يأبي الاب لموت ابنه لان (الاهلي) جاب جون لان احنا دلوقتي عيشين في الوقت اللي لا يحزن الاخ علي قتل اخيه ..وعجبي

اللهم ماانصر عبدك المستضعفين في كل مكان اللهم ما امين

واخيرا انسانه اوحيكي

رمـــوز الحيـــاه said...

اللهم ارنا من قدرتك وعظيم سلطانك ما يدمر اليهود ويسحقهم
اللهم انى اسالك باسمك الاعظم الذى اذا دعيت به اجبت ان تفك الحصار عن غزة يا رب

بوركتى اخيتى على هذا البوست الرائع ........

كلنا نعلم الوضع فى غزة وعندما فرحنا وتهللت قلوبنا لفتح معبر رفح استولى علينا الحزن من جديد عند ارتفاع الاسعار وغلق المعبر......

للاسف الشديد لم نقف مع فلسطيننا الحبيب فى محنتها ..والله اشعر بالخجل الشديد من ذلك ...وحكوماتنا العربيه تصافح المحتل وتدير رؤوسها عن مشكله فلسطين كما تديرها عن شعوبها ...

لكننا لا نملك الا الدعاء فاسأل الله العظيم ان ينصر اخواننا فى فلسطين ويثبتهم ويرد كيد الاعداء فى نحورهم ...

اللهم امين

انسااااااااانة....غريبة said...

انسانة شوية شوية


امين يا رب وفعلا انا معاكى فى رايك ويا رب اكون اول واحدة تتخلص من تفاهتها وجزانا واياكم



وعجبتنى كل اللى له دور يقوم بدوره

انسااااااااانة....غريبة said...

hollow

وعليكم السلام ورحمة الله
ياه على المقدمة بجد متشكرة جداااا ويا رب اكون عند حسن ظنكوا فعلا وبالنسبة للدعوات ...امين يا رب العالمين

بجد كلامكوا فوق الممتاز انا كنت هعمل بوست عن الموصوع ده بس كلامكوا كان المختصر المفيد


وانا اؤيدكوا فى الراى ده وجزاك الله خير

انسااااااااانة....غريبة said...

رموز الحياة

امين يا رب العالمين ,وشكرا على رايك فى البوست

وبجد عندك حق وبا رب نفوق بقى من اللى احنا فيه ونعرف ان بعد الكرامة خلاص احنا ولا حاجة

وجزاكى الله خير

الدرويش المرووش said...

ربنا يرحمنا

انسااااااااانة....غريبة said...

امين يا رب العالمين

Anonymous said...

ربنا يفك كربهم
جزاكي الله خيرا

انسااااااااانة....غريبة said...

ياااااااااا رب
جزانا واياكم

ابو العربى said...

لك الله يا غزه ياارض العزه

تحياتى

انسااااااااانة....غريبة said...

يااااا رب

جزاك الله خير

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

انسانة

بقالك اكتر من شهر مش باينة
لعل المانع يكون خير بإذن الله
بالله عليكي لو بتدخلي طمنينا عليكي

انسااااااااانة....غريبة said...

انا الحمد لله بخير وبجد متشكرة جداااااااا على السؤال

وراجعة قريب اوى بموضوع صغنن كده تسخين للقادم